Ένιωσα την ανάγκη να καταγράψω τις παρακάτω παρατηρήσεις ξεκινώντας από τη συγκίνηση των μαθητών και την επιτυχία της διδασκαλίας του Χ38-89 της Ιλιάδας με παράλληλο κείμενο "παλικάρι στα Σφακιά" που ακούστηκε από κασέτα στην τάξη.
Παλικάρι στα Σφακιά
Έβαλ? ο θεός σημάδι παλικάρι στα Σφακιά κι ο πατέρας του στον Άδη άκουσε μια τουφεκιά. Της γενιάς μου βασιλιά,μην κατέβεις τα σκαλιά, πιες αθάνατο νερό να νικήσεις τον καιρό.
Έβαλ? ο θεός σημάδι παλικάρι στα Σφακιά κι η μανούλα του στον Άδη τράβηξε μια χαρακιά. Της καρδιάς μου βασιλιά,με τον ήλιο στα μαλλιά, μην περνάς τη χαρακιά, η ζωή?ναι πιο γλυκιά.
Σίγουρα κάποιου παλικαριού ο θάνατος συγκλόνισε το Νίκο Γκάτσο και τον έκανε να θρηνήσει με τους παραπάνω στίχους που τους μελοποίησε ο Σταύρος Ξαρχάκος.Και σίγουρα ο θρήνος γίνεται πιο σπαρακτικός,όταν ακούγεται από τη φωνή του αξέχαστου Νίκου Ξυλούρη. Ο ποιητής για να προβάλει τον άδικο θάνατο που έρχεται από το θεό και είναι συχνός στην καθημε- ρινή ζωή, διαλέγει για ήρωα ένα σφακιανό παλικάρι,σύμβολο γενναιότητας και ελευθερίας.Τη λύπη του θα την εκφράσει δείχνοντας τον πιο μεγάλο πόνο πάνω στη γη,τον πόνο των γονιών του κλιμακωτά , πρώτα του πατέρα τελευταία της μάνας. Ο πεθαμένος πατέρας τον ικετεύει από τον κάτω κόσμο να μην κατεβεί στον Άδη, τον βλέπει σαν συνεχιστή της γενιάς του και του ζητά να πιει τ? αθάνατο νερό για να νικήσει το χρόνο. Η πεθαμένη μάνα τελευταία ορίζει το σύνοροχαρακιάανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο και πιο συναισθηματικά φορτισμένη τον ικετεύει και εκείνη να μείνει στη ζωή και να την απολαύσει, γιατί το μόνο που την ενδιαφέρει είναι η σωτηρία του . Έτσι ο νεοέλληνας ποιητής καταφέρνει μέσα από τον πιο δυνατό πόνο πάνω στη γη ,τον πόνο των γονιών για το χαμό του παιδιού τους, να θρηνήσει ανεπανάληπτα το θάνατο του νέου ανθρώπου.
Ο φιλόλογος ,και μάλιστα του Γυμνασίου ακούγοντας αυτό το τραγούδι δεν μπορεί παρά να θυμηθεί τους στίχους της Ιλιάδας Χ 38-89 όπου ο γερο-Πρίαμος και η γρια-Εκάβη,πάνω στα τείχη της Τροίας,ικετεύουν τον πρόμαχο Έκτορα προ των Σκαιών Πυλών να μην αντιμετωπίσει τον Αχιλλέα αλλά να μπει στα τείχη και να σωθεί: Χ,38-89
Και εδώ ο πατέρας Πρίαμος ικετεύει τον Έκτορα κυρίως ως γενάρχης, γιατί ανησυχεί για το λαό του, για την Τροία που θα στερηθεί τον προστάτη της και για τον εαυτό του,ενώ η γριά Εκάβη είναι μόνο η μητέρα που νοιάζεται για το παιδί της,για τη ζωή του,για το κορμί του. Δε σκέπτεται ούτε την Τροία,ούτε τον εαυτό της. Λόγια φυσικά με ψυχολογική αλήθεια,μοιρασμένα από τον Όμηρο και στους δύο γέρους.
Νομίζω πως ο παραλληλισμός με το νεοελληνικό κείμενο είναι πολύ γόνιμος: Οι μαθητές κατανοούν ότι η αγάπη της μάνας στο παιδί παραμένει αναλλοίωτη στο χρόνο και εκδηλώνεται με τον ίδιο τρόπο. Δεν έχει σημασία αν είναι βασίλισσα (Εκάβη) ή μια απλή λαϊκή γυναίκα ή ακόμα και Παναγιά όπως στις "δυο μητέρες" του Ν.Βρεττάκου.Την ενδιαφέρει ως πιο συναισθηματική μόνο η ζωή του παι- διού της.Είναι έξω από τη λογική του πατέρα,που ως ρεαλιστής βλέπει το γιο του κυρίως συνεχιστή της γενιάς του και της δυναστείας του,προστάτη των γηρατειών του και υπερασπιστή του λαού του. Επίσης οι μαθητές βιώνουν έντονα τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών και στα δύο κείμενα, καλλιεργούνται αισθητικά και οπωσδήποτε καταλαβαίνουν γιατί ο Όμηρος, ο πρώτος τραγουδιστής αυτών των αξιών,είναι ο ποιητής των αιώνων.
Βογιατζή Μαρία